Nordens ledande kedjor arbetar med MarketCheck

6 April 22 Kundloggor Marketcheck Till Web

Ända sedan starten har vi utvecklat MarketCheck efter våra kunders önskemål och behov. Idag har appen 25 000 användare i 7 500 butiker i 11 länder.

Så här berättar några av våra kunder om sin upplevelse av digitala checklistor:

JENNY LINDÉN | REGIONCHEF | HEMMAKVÄLL

Hemmakvall Marketcheck1

– Innan MarketCheck jobbade vi ostrukturerat med mycket filer och mejl hit och dit. Nu samlar vi alla data i ett användarvänligt verktyg där vi smidigt kan sammanställa data, få en överblick över alla butiker och se till att minska punkt blivit gjord.

– Med MarketCheck får jag en överblick över alla butiker i regioner, kan enkelt sammanställa data och följa upp för att kunna hjälpa och coacha butikerna. Det ger oss förutsättningarna att förhöja butiksupplevelsen.

ROBERTH ALEXANDERSSON | STORE PROCESS DEVELOPER | TELENOR SVERIGE AB

Marketcheck Telenor Roberth

– Med MarketCheck har arbetet med checklistor förbättrats. Vi ser exakt vilka punkter som checkats av och kan sammanställa allt i PDF-rapporter.

– MarketCheck ger oss en direkt inblick i hur status är i butikerna och vi är mycket snabbare i avvikelsehanteringen. Dessutom har vi dragit många lärdomar av all data och statistik som verktyget samlar in.

OLIVIA OLAUSSON | REGIONCHEF | LAGERHAUS AB

Marketcheck Lagerhaus Olivia Olausson

– Innan MarketCheck var kampanjuppföljningarna tidskrävande. Butikerna mejlade in bilder till VM som sorterade upp allt i mappar och svarade på mejl kring alla detaljer. Genom att gå över till MarketCheck tog vi bort en dags arbete för en person.

– Det är ett smidigt att samla alla bilder, feedback och kontakt i ett lättillgängligt verktyg. MarketCheck är ett enkelt och värdefullt verktyg som vinner tid.

CHRISTIAN GUSTAFSSON | DRIFTSCHEF | BLOMSTERLANDET

Marketcheck Blomsterlandet Christian Gustafsson1

– För att förenkla arbetet för butikerna gjorde vi om driftschecklistan med 90 punkter per halvår till ett driftshjul med ett tiotal säsongsanpassade punkter per månad. Det har gett butikscheferna en större känsla av kontroll.

– För butikscheferna frigör MarketCheck tid och mentalt utrymme att inte behöva hålla allt i huvudet utan kunna fokusera på det som skapar mervärde för varumärket, det vill säga kundbesöken. Och för mig som jobbar centralt hjälper verktyget mig att få en bättre överblick.

MATTIAS ROBINSON | HÅLLBARHETSCHEF | MESTERGRUPPEN SVERIGE AB

Mestergruppen AB Mattias Robinson

– Innan MarketCheck gjorde vi checklistor för certifikathantering i Excel och mejlade runt filerna. För en decentraliserad organisation som oss var det extremt svårt att få konsoliderad data eller någon överblick eftersom den enda insynen vi fick var när vi väl var på plats. Nu får vi en sammanställning och jobbar mer proaktivt. Vi har fått bättre struktur och kontroll.

– MarketCheck gör att vi kan använda revisionerna mer effektivt, eftersom handlarna får mer tid att förbereda sig. Att de dessutom själva kan sprida ut arbetsuppgifterna till lugnare perioder och få mer tid att serva kunderna på bästa sätt i högsäsong är oerhört värdefullt.

SUSANNE BYSTRÖM | HR-CHEF | RUNSVENGRUPPEN AB

Runsvengruppen Marketcheck Susanne

– Innan MarketCheck använde vi manuella checklistor som skickades in och bilder från varuhusen la man upp på en disk. Regioncheferna fick göra fler fysiska besök i varuhusen för att följa upp det som inte kunde tas via telefon. Numera är det en snabb vardag, vilket kräver ett verktyg som gör att det administrativa går snabbt och enkelt. Bildhanteringen och påminnelsefunktionen har underlättat enormt för oss.

– Det vi framförallt uppskattar med MarketCheck är enkelheten. Är verktyget enkelt att förstå och enkelt att använda, då använder man det. Som lågprisföretag är vi förstår prismedvetna. Genom att arbeta i samma enkla digitala verktyg i hela organisationen sparar vi både tid och pengar och har en process vi kan applicera på nya varuhus.

PIA ANDERSSON | SVERIGECHEF | SWEDISH GREENFOODCOMPANY

Swedishgreenfoodcompany Fotograf Peter Hoelstad1

Fotograf: Peter Hoelstad

– Innan MarketCheck hade Swedish GreenfoodCompany inget systematiskt arbetssätt för uppföljning. Säljarna rapporterade in via mejl, sms och Whatsapp och Pia sorterade informationen i olika Excelfiler. Det var svårt att få en överblick, rörigt att leta upp bilder på olika ställen och väldigt tidskrävande.

– Att MarketCheck följer ECR-processen är unikt för den här typen av verktyg och har varit revolutionerande för oss i vårt arbete med centrala kunder.

CHRISTOPHER THOUR | CONCEPT & SPACE MANAGER | KJELL & COMPANY

Mc Kund Kjell&co

– Tidigare arbetade Kjell & Company traditionellt med checklistor på papper och i excel. Det var checkpunkter som rörde kvalitet, säkerhet och miljö. Och frågor kring drift, exponering samt rutiner i hela butiken och på lager. Vi saknade dock en övergripande bild av problem- och förbättringsområden i kedjan. Vi kunde inte heller gå ner på viktiga detaljfrågor, som frågor om ordning, exponering etc.

– MarketChecks verktyg har gett oss en klar förbättring med större samsyn i våra butiker; vad är välfyllt, vad är ok och inte ok. Med hjälp av bilder från checklistorna får vi denna samsyn mycket snabbare och bättre.

CAMILLA SJÖHOLM | HEAD OF VISUAL AND PERSONAL SALES | STADIUM SWEDEN:

Mc Kund Stadium

– Vi arbetade med traditionell storecheck; papper och penna helt enkelt. Men vårt behov av att kunna se våra butiker i vardagen, samt vid kampanjstarter och andra viktiga händelser, gjorde att vi ville kunna arbeta digitalt. Vi ville också höja upplevelsen för kunden i butiken.

– Med MarketChecks digitala verktyg har alla butiker höjt sin lägsta nivå. De har fått en ökad samsyn och tittar på samma saker. Det ger oss bättre möjlighet att alltid överträffa kundens förväntningar. Och genom snabb feedback till butikerna höjer vi deras kompetens.

RASS SKOV | HEAD OF RETAIL OPERATION | REGION NORTH, JYSK NORDIC:

Mc Kund Jysk

– We really needed to look into the way we did follow-up in JYSK. We had some predefined questions that district managers had to go through a number of times throughout a year. Typical it was printed on a piece of paper and then the District Manager wrote down his comments. Afterwards the comments needed to be typed into an Excel sheet and sent to the store. But the comments were often unclear, and there were no obvious deadlines and a minimum of follow-up on the given tasks. We conducted over several thousand visits throughout all our stores, but we didn’t really use the data for anything.

– Our old system was clearly outdated and unstructured, and we soon realized the technology MarketCheck provided gave us the possibility to make follow-ups much more simple and efficient. It actually fulfilled the majority of our requirements.

– The new digital tool from MarketCheck has made life more efficient for the District Managers, and much more professional.

– The cooperation with MarketCheck gave JYSK a lot, and it made the store follow-ups much more efficient than it was before MarketCheck.