ÖoB behövde ett enkelt verktyg i snabb vardag

Runsvengruppen AB, ägare av lågpriskedjan ÖoB med 92 varuhus och drygt 1 500 anställda, använder Market Checks digitala checklistor både inom HR för systematiskt arbetsmiljöarbete och inom Försäljning i varuhusen och i försäljningsledning.

Susanne Byström är HR-chef och det var i hennes tidigare roll som HR-specialist, som hon för sex år sedan, letade efter ett verktyg som hela företaget kunde jobba gemensamt i för att göra arbetsmiljöuppföljningar:

– Försäljning använde redan Market Check och därför kollade vi på HR hur hela företaget kunde använda Market Check i företagets systematiska arbetsmiljöarbete. Istället för att ta in ett helt nytt eller på sikt flera nya verktyg, berättar Susanne.

Använder Market Check för systematiskt arbetsmiljöarbete

Runsvengruppens HR-avdelning använder MarketCheck ut mot hela organisationen för systematiskt arbetsmiljöarbete två gånger om året. Hela organisationen genomför det i MarketCheck Kundcase ÖoB

februari och september. Genom ett mail från systemet påminns hela organisationen, 92 varuhus, centrallagret och servicekontoret om att genomföra ett gemensamt arbete. Centrallagret och varuhusen följer då de checklistor HR skapat och systemet skickar ut, under öppen period, en automatisk påminnelse till de som inte gjort uppföljningen.

Runsvengruppen använder även checklistor för tillbudsrapportering, systematiskt brandskyddsarbete och brandfarlig vara, för att inte missa något av de viktiga stegen.

Digitala checklistor för att följa upp säsonger och aktiviteter i varuhusen

På Försäljning används digitala checklistor för att säkerställa de olika säsongerna i varuhusen. Varuhusen gör enligt planering och återkopplar med bilder på utförandet. Detta gör att försäljning även på distans kan få en bra status på genomförandet i regionerna.

Under själva säsongen följs aktiviteter och kampanjer upp i varuhusen, vilket ger Regioncheferna en visuell överblick och gör att de kan utvärdera effekten.

Market Check skapar kontinuitet och sparar tid och pengar

Innan Market Check använde ÖoB manuella checklistor vilka skickades in och bilder från varuhusen lade man upp på en gemensam disk för tillgång.
Regioncheferna fick göra fler fysiska besök i varuhusen för att följa upp det som inte kunde tas via telefon. Genom att nu arbeta i Market Check har bolaget minskat resor och resekostnader.

– Det är en snabb vardag och det administrativa behöver gå snabbt och enkelt, inte minst för varuhuscheferna. Här har bildhanteringen underlättat enormt eftersom varuhuscheferna bara behöver ta en bild och lägga upp och Regioncheferna får en snabb status på distans, säger Susanne.

På HR-avdelningen är det också mycket som ska hinnas med under året och HR ser påminnelsefunktionen i Market Check bidra till att själva uppföljningen genomförs och skapar på så sätt kontinuitet.

Det som varit avgörande är att få alla medarbetare att använda verktyget, är att det är enkelt.
– Är verktyget enkelt att förstå och enkelt att använda, då använder man det. Som lågprisföretag är vi prismedvetna och genom att arbeta med samma enkla digitala verktyg i hela organisationen sparar vi både tid och pengar och har en process vi kan applicera på nya varuhus, säger Susanne.