mar 31, 2023

Enkelt verktyg för uppföljning av distribution och kampanjer

I över 30 år har det italienska varumärket Valsoia tillverkat växtbaserade produkter som gelato, hasselnötskräm, lasagne, pizza och burgare. I expansionen på den svenska marknaden via leverantören Swedish GreenfoodCompany används MarketChecks digitala checklistor för att följa upp kampanjer och distributionsutveckling.

Pia Andersson är Sverigechef på Swedish GreenfoodCompany som ägs av Valsoia S.p.A och distribuerar produkter till bland annat ICA, Coop och Axfoods butiker. Allt eftersom företaget växte blev uppföljningen av distribution och kampanjer alltmer komplex:

– Vi behövde ett användarvänligt system där säljare och Key Account Managers kunde jobba i ett och samma verktyg med såväl butiker som de centrala kunderna.

Från ostrukturerad till systematisk uppföljning i ett verktyg

Innan MarketCheck hade Valsoia inget systematiskt arbetssätt för uppföljning. Säljarna rapporterade in via mejl, sms och Whatsapp och Pia sorterade informationen i olika Excelfiler:

– Det var svårt att få en överblick, rörigt att leta upp bilder på olika ställen och väldigt tidskrävande, säger Pia.

När företaget växte blev arbetssättet ohållbart. Pia började leta efter verktyg för uppföljning, men eftersom de flesta inte täckte in alla behov skulle det behövas minst två verktyg. Många verktyg var också svåra att lära sig, vilket skulle stjäla dyrbar tid från säljarna.

Valet föll till slut på MarketCheck som tickade av alla önskvärda funktioner och dessutom var användarvänligt.

Checklistor för uppföljning i butik, distribution och Space Management

MarketCheck har hjälpt Swedish GreenfoodCompany att sätta upp flera digitala checklistor och den de främst använder är distribution och kampanj. Här kan man enkelt följa distributionsutvecklingen på sina produkter, kampanjinförsäljning och uppföljning, samt följa Space Management – både tillgänglighet och synlighet – på de viktigaste produkterna.

I MarketCheck kan Swedish GreenfoodCompany även se rapporter både i realtid och över tid. Eftersom säljarnas plan för varje kvartal läggs in i verktyget blir det enkelt att fokusera på rätt saker, arbeta strukturerat och därmed få resultat.

MarketCheck – ett användarvänligt verktyg

Arbetsprocessen har blivit smidigare av att säljare, Key Account Managers och försäljningschefer kan jobba i ett och samma verktyg. Och att samla alla rapporter, bilder, säljarblad och presentationsmaterial på ett ställe har sparat in mycket tid för Swedish GreenfoodCompany.

– MarketCheck är ett användarvänligt verktyg som täcker alla våra behov. Dessutom är det enkelt att använda på språng tack vare mobilappen och möjligheten att prata in kommentarer, säger Pia.

Fotograf: Peter Hoelstad